De praktijk is een allround praktijk waarbij de grootste deskundigheid ligt bij de behandeling van kinderen. Spraak en taalontwikkelingsproblemen, problemen bij de auditieve verwerking van informatie, afwijkende mondgewoonten en problemen op het gebied van lezen en spellen zijn de meest voorkomende.

Spraak

Kinderen kunnen te maken krijgen met een vertraagde spraakontwikkeling of zelfs een afwijkende spraakontwikkeling. Bij volwassenen kan de spraak door o.a. neurologische problemen verstoord raken. Er zijn tal van spraakstoornissen die het u, of uw kind, lastig kunnen maken om goed te kunnen communiceren. Spraakproblemen hebben te maken met hoe een persoon klanken en woorden uitspreekt .

Voorbeelden van spraakproblemen zijn :
- Stotteren/broddelen
- Slissen/lispelen (interdentaliteit)
- Articulatiestoornissen (bepaalde klanken niet of moeilijk uit kunnen spreken)
- Nasaliteit (neusspraak)
- Onduidelijk spreken

Heeft uw kind adem- en stemproblemen die langer dan 3 weken aanhouden? Dan is het verstandig via de huisarts of KNO arts een verwijzing te vragen voor logopedie.

Stem

Voorbeelden van stemproblemen zijn:
- Heesheid bij kinderen
- Stem misbruik 

Taal

U kunt hierbij denken aan verschillende taalontwikkelingsproblemen zoals:
problemen bij taalbegrip , verminderde woordenschat ,woordvindingsproblemen en problemen bij de zinsbouw.
Ook problemen op het gebied van pragmatiek ( taalgebruik) waarbij kinderen moeite hebben een goed verhaal te vertellen en taal op de juiste wijze als middel in te zetten om te communiceren valt onder taalproblemen.
Een laatste aspect van taalproblemen zijn problemen op het gebied van begrijpend lezen, deze problemen worden niet als leesproblemen , maar als taalbegripsproblemen gezien.
Ook is er mogelijkheid tot begeleiding van kinderen met een rugzakje (indicatie) cluster 2 (spraak-taalproblemen)

NT2 kinderen die meer moeite hebben met het leren van een tweede taal of moeite hebben in de ontwikkeling van de eigen taal in vergelijking met leeftijdgenootjes.

Lezen en spellen

Als gespecialiseerde logopedist kan ik een kind ondersteunen bij het ontwikkelen van het lezen en spellen. Dit kan al vanaf groep 2. De begeleiding kan voortduren tot en met groep 8. Bij de behandeling van het lezen trainen we de auditieve vaardigheden en/of effectieve leesstrategie. Ook het begrijpend lezen komt aan de orde. Tijdens het trainen van de spelling starten we bij de basis. Van daaruit werken we aan de verschillende spellingsregels en de nakijkstrategie van de leerling. Gedurende het behandeltraject wordt er samengewerkt met school.
Er wordt gewerkt met de KweC methode. Deze methode volgt iedere gangbare lees- en spellingsmethode. 

OMFT

Duim-, vinger- of speenzuigen, open mondgedrag, slikken met de tong tussen de tanden/kiezen en slissen zorgen voor het verminderd functioneren van de spieren in en om de mond. Oromyofunctionele therapie (OMFT) is een oefentherapie (gericht) op het trainen van deze spieren. Het is een kortdurende intensieve therapie. Gedurende het behandeltraject wordt er waar nodig samengewerkt met de tandarts/orthondontist.
De verwijzing is vaak vanuit de tandarts of de orthodontist en is dan meestal een voorbereiding op een beugeltraject of ter voorkoming van een relaps ( terugval) na een beugeltraject.